Werknemers in een taxibedrijf krijgen vaak last van hun rug. Dat heeft te maken met de aard van het werk. Veel zitten is niet goed voor ons lichaam. Maar ook bagage sjouwen en klanten in een rolstoel de bus inrijden kunnen klachten geven. Soms zijn de klachten aan spieren en gewrichten zo erg, dat ze tot verzuim leiden. Het is daarom belangrijk fysieke overbelasting te voorkomen. Dat kan door de praktijkrichtlijnen en tips op te volgen. Er zijn verschillende oplossingen beschikbaar.
Rolstoelen duwen, passagiers helpen bij het in- en uitstappen en bagage tillen. Als chauffeur belast u uw lichaam meer dan u denkt. Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar door een verkeerde tilhouding of een stoel die niet goed is ingesteld, kunt u op den duur lichamelijke klachten krijgen. Soms kunnen die zelfs tot verzuim leiden.
Risico's en normen
Wat is het risico?
Met fysieke belasting doelen we op het belasten van het lichaam. 90% van de medewerkers in het taxivervoer is chauffeur. Deze groep heeft te maken met het tillen, dragen en neerzetten van bagage. En met het duwen, trekken en vastzetten van rolstoelen en ondersteunen van passagiers. Ook veel zitten achter het stuur is een werkhouding die fysiek belastend is. Deze kenmerken van het werk van de taxichauffeur maken dat chauffeurs een hoger risico lopen op rugletsel of andere lichamelijke klachten.
Lichamelijke klachten aan spieren en gewrichten ontstaan door een combinatie van belastende factoren. Bijvoorbeeld het tillen van bagage in een slechte werkhouding. Het vastzetten van een rolstoel in een ongunstige houding waarbij tegelijk veel kracht geleverd wordt. Of het langdurig zitten achter het stuur. Klachten aan rug, nek, schouder en armen, elleboog, hand en pols, heupen, knieën en voeten kunnen het gevolg zijn.
Wat zijn de normen en richtlijnen?
Iedere werkgever moet volgens de Arbowet (artikel 3.1 en 8) en het Arbobesluit (artikel 5.4 en 5.5) zorgen voor:
- een goede inrichting van de werkplek;
- de juiste hulpmiddelen om lichamelijke overbelasting te voorkomen;
- voorlichting over het voorkomen van lichamelijke klachten.
Voor het taxivervoer zijn deze vereisten vertaald in de Praktijkrichtlijnen fysieke belasting. Chauffeurs die zich aan deze richtlijnen houden, hebben minder kans op lichamelijke klachten door hun werk.
Oplossingen
Een verkeerde tilhouding of een stoel die niet goed is ingesteld kan op den duur tot lichamelijke klachten leiden. Met de volgende oplossingen en richtlijnen kunt u fysieke overbelasting voorkomen. En nagaan of er binnen uw bedrijf goede afspraken hierover zijn gemaakt.
Internetcursus Gezond werken in de taxi
In deze internetcursus komt u meer te weten over de belangrijkste richtlijnen om lichamelijke klachten zoveel mogelijk te voorkomen.
Bedrijfstraining Gezond werken in de taxi
Tijdens deze training leert u alles over een gezonde werkhouding en hoe u lichamelijke klachten kunt voorkomen. Bijvoorbeeld door goed te tillen en uw stoel juist in te stellen.
Praktijkrichtlijnen fysieke belasting
De taxibranche heeft praktijkrichtlijnen opgesteld om fysieke overbelasting te voorkomen. De richtlijnen geven precies aan wanneer chauffeurs hun rug, nek en schouders te zwaar belasten.
Tilhulpmiddelen
Tilhulpmiddelen helpen fysieke overbelasting te voorkomen. U kunt als chauffeur met uw werkgeverbespreken aan welke hulpmiddelen uhet meeste hebt.
Stoeltoets
Hier leest u wat de gewenste instelmogelijkheden voor de chauffeursstoel zijn. En waar op moet worden geletbij aanschaf van nieuwe chauffeursstoelof bij het onderhoud.
Rugboekje
Taxichauffeurs krijgen vaak last van hun rug. Hier leest u hoe u rugklachten voorkomt of beperkt.
Kofferbaksticker
Met deze sticker kunnen chauffeurs passagiers erop attenderen om hen te helpen met het tillen van bagage.