Panteia heeft drie scenario’s op jaarbasis doorgerekend met verschillende brandstofprijzen. Een scenario met brandstofprijzen die het hele jaar min of meer op het huidige niveau blijven (plus 45%), een scenario waarin de brandstofprijzen met 25% stijgen en een scenario waarin de brandstofprijzen met 65% stijgen. Hieruit blijkt dat de kostenontwikkelingen van brandstof respectievelijk 3,9%, 2,2% of 5,6%% stijging van de NEA-index veroorzaken. Op basis van het gemiddelde over de laatste 6 jaar zijn de brandstofprijzen normaal gesproken goed voor een stijging van 0,2% van de NEA index.
Henk van Gelderen, directeur Sociaal Fonds Mobiliteit: “Opdrachtgevers moeten rekening houden met een hoge NEA-index dit jaar. Niet alleen vanwege de explosief gestegen brandstofprijzen maar ook vanwege de inflatie en de druk op de lonen door het toenemende personeelstekort. De NEA-index wordt in oktober bekend gemaakt. De reden voor deze tussentijdse mededeling is dat opdrachtgevers tijdig rekening kunnen houden met de consequenties van de kostenstijging voor hun budgetten.”
Scenario
|
Ontwikkeling brandstofprijs
|
Kostenaandeel brandstof in de NEA-index 2021
|
Extra kostenverhoging door brandstof in 2022
|
Laag
|
+25%
|
8,68%
|
2,2%
|
Gemiddeld
|
+45%
|
8,68%
|
3,9%
|
Hoog
|
+65%
|
8,68%
|
5,6%
|