15-03-2021
Maakt u gebruik van uitzendkrachten of op een andere manier van inhuur? Dan is het belangrijk dat u weet dat u niet meer dan 15% personeel mag inlenen van uitzenders en payrollers die niet onder de cao Taxivervoer vallen.
15-03-2021
Maakt u gebruik van uitzendkrachten of op een andere manier van inhuur? Dan is het belangrijk dat u weet dat u niet meer dan 15% personeel mag inlenen van uitzenders en payrollers die niet onder de cao Taxivervoer vallen.
Gebeurt dat toch? Dan kunt u een flinke boete krijgen. De regeling is sinds 2019 van kracht en dreigt nu vaker tot boetes te leiden vanwege de kans op herhaling van de overtreding. De beperking van inhuur is bedoeld om verdere ‘uitholling’ van de collectieve regelingen, zoals Sociaal Fonds Mobiliteit en pensioen, tegen te gaan. Voor de duidelijkheid hebben we voor u een overzicht gemaakt waar u kunt nakijken welke uitzendbureaus wél onder de werkingssfeer van de cao Taxivervoer vallen.
Het inhuren van uitzendkrachten, het gebruik maken van zzp-chauffeurs zonder een eigen taxivergunning en het gebruik maken van proefplaatsingen is in de cao Taxivervoer gemaximeerd. Voor zover de inhuur niet onder de werkingssfeer van de cao valt, is deze – over een kalenderjaar bezien – gemaximeerd tot 15%.
Dit percentage wordt berekend door de kosten van ingeleend personeel dat niet rechtstreeks onder de werkingssfeer valt te delen door het totaal van het loon voor de Zorgverzekeringswet + de kosten van ingeleend personeel dat wel rechtstreeks onder de werkingssfeer valt + de kosten van ingeleend personeel dat niet rechtstreeks onder de werkingssfeer valt x 100%.
Het loon voor de Zorgverzekeringswet is exclusief loon uit vroegere dienstbetrekking en de kosten van ingeleend personeel zijn exclusief btw.
Onder inhuur wordt niet verstaan de werknemers die in het kader van social return bij de werkgever geplaatst worden, de directeur/grootaandeelhouder en werknemers die niet verplicht verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen (bijvoorbeeld echtgenoten en familieleden). Deze kosten worden in het geheel niet meegenomen in de berekening.
De kosten voor de inhuur van zzp-chauffeurs wordt opgenomen onder de kosten van ingeleend personeel dat niet rechtstreeks onder de werkingssfeer valt.
Voor de kosten voor de inhuur die conform de regeling proefplaatsing van het UWV bij de werkgever te werk wordt gesteld, wordt een uurloon van
€ 16,- gehanteerd.
Van belang is vast te stellen, welke cao van toepassing is op de ingeleende uitzendkracht. Wordt de uitzendkracht ter beschikking gesteld door een uitzendbureau die onder de cao Taxivervoer valt? Dan kan van dit uitzendbureau onbeperkt ingeleend worden en worden de kosten hiervan opgenomen onder de kosten van ingeleend personeel dat wel onder de werkingssfeer valt. Deze uitzendondernemingen worden apart op onze website vermeld. Deze uitzendbureaus worden ook door SFM gecontroleerd op naleving van de cao Taxivervoer, zijn de werknemer aangemeld bij het Bedrijfstakpensioenfonds Vervoer en wordt premie aan Sociaal Fonds Mobiliteit afgedragen.
Daarnaast zijn er ook uitzendkrachten die door de ABU cao worden gebonden. Op deze uitzendkrachten is de uitzend cao van toepassing, zijn de werknemers aangemeld bij de Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten StiPP) en wordt premie afgedragen aan Stichting Fonds Uitzendbranche (SFU). Voor deze uitzendkrachten geldt de beperkte inleen van 15% en worden de kosten daarvan opgenomen onder de kosten van ingeleend personeel dat niet onder de werkingssfeer valt.
De loonsom van de werkgever bedraagt € 150.000. Er wordt voor € 100.000 ingeleend van een uitzendbureau dat onder de werkingssfeer valt en € 50.000 van een uitzendbureau die niet onder de werkingssfeer valt. Daarnaast worden voor € 10.000 zzp-chauffeurs ingehuurd en wordt voor 100 uur gebruik gemaakt van proefplaatsingen (€ 1.600). De kosten van ingeleend personeel dat niet rechtstreeks onder de werkingssfeer valt, komen daarmee uit op € 50.000 +
€ 10.000 + € 1.600 = € 61.600. Het inleenpercentage komt daarmee uit op
€ 61.000 gedeeld door ( € 150.000 + € 100.000 + € 61.600 ) x 100% = 19,77%.
Wordt tijdens een onderzoek naar de naleving van de cao Taxivervoer een overtreding geconstateerd op de maximale inleen? Dan leidt dat direct tot een zeer ernstige overtreding en daarmee tot een bedrijfsoordeel Onvoldoende. Een bedrijfsoordeel Onvoldoende kan als gevolg hebben dat u wordt uitgesloten tot deelname aan aanbestedingen en in geval van TX-keur wordt uw keurmerk voor een jaar ingetrokken.
Wordt bij een volgend onderzoek naar de naleving van de cao Taxivervoer wederom een overtreding geconstateerd op de maximale inleen? Dan leidt dat niet alleen wederom tot een bedrijfsoordeel Onvoldoende, maar ook tot een boete. De boete bedraagt 10% over het bedrag van de overschrijding.
Het bedrag wat maximaal ingeleend mag worden, bedraagt 15 / 85 x ( de loonsom + de kosten van het ingeleend personeel ) dat onder de werkingssfeer van de cao Taxivervoer valt. In dit geval dus 15 / 85 x ( € 150.000 + € 100.000 ) = € 44.117,65. De overschrijding bedraagt dus € 61.600 minus € 44.117,65 = € 17.482,35. De boete hierover van 10% komt dan uit op € 1,748,24.
Wilt u als uitzendonderneming weten of u onder de werkingssfeer van de cao Taxivervoer valt of op een deel van uw uitzendkrachten de cao Taxivervoer van toepassing is? Vul dan het stroomschema in.
Naast de maximale inleen dient u zich ervan te verzekeren dat aan de uitzendkrachten het juiste loon en overige vergoedingen en premies worden betaald. Daarnaast dient u zich ervan te verzekeren dat ten aanzien van uitzendkrachten de relevante wettelijke verplichtingen door het uitzendbureau worden nageleefd en dat de betaling van de van toepassing zijnde pensioenpremie plaatsvindt. U wordt geacht dit laatste te zijn nagekomen, indien u gebruik maakt van een bedrijf dat ingeschreven staat in het SFM-Register.
Een bedrijf kan opgenomen worden in het SFM-register als het is ingeschreven in het Register Normering Arbeid en lid is van de ABU of NBBU.
Vakantiebijslag in de zorgvervoer- en taxibranche moet vóór 31 mei betaald zijn om 10% extra nabetaling te voorkomen.
De compensatie voor het werken op een feestdag (Koningsdag) verschuift dit jaar naar 26 april 2025 omdat Koningsdag op een zondag valt en geldt ook voor Bevrijdingsdag vanwege het lustrumjaar.
Het besluit tot algemeen verbindend verklaring van (gewijzigde) bepalingen van de cao Zorgvervoer en Taxi is gepubliceerd in de Staatscourant van 17 maart 2025, publicatienr. 6011.
Kaderleden van bonden hebben recht op doorbetaling van hun loon als zij vanwege het vervullen van die activiteiten afwezig zijn op het werk.
De NEA-index is de gangbare index die in doelgroepenvervoer contracten wordt gehanteerd. Deze index geeft de specifieke kostenontwikkeling weer van de zorgvervoer- en taxibranche.
De cao loopt van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025. Er is een loonsverhoging afgesproken van 5% over het feitelijke loon, die ingaat per 1 januari 2025.
Op 4 juni 2024 is het besluit tot algemeen verbindend verklaring van de cao SFM gepubliceerd in de Staatscourant.
Helaas is gebleken dat Panteia abusievelijk een onjuiste doorrekening van de nieuwe kostenaandelen heeft uitgevoerd.
De RI&E is weer voorzien van het groene RI&E-erkenningsicoontje, zodat bedrijven met maximaal 25 werknemers in aanmerking komen voor toetsingsvrijstelling. Deze erkenning blijft 3 jaar geldig.
Om jou als werkgever in de taxibranche nog meer van dienst te zijn organiseren we op 28 mei een gratis webinar over hoe je pakkende vacatureteksten schrijft.
Cao-partijen (KNV, FNV en CNV) hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao SFM voor de zorgvervoer- en taxibranche. De cao heeft een looptijd van 3 jaar. SFM-premie wordt geheven vanaf 1 juli 2024.
De cao SFM loopt af per 31 december 2023. In deze cao zijn de afspraken rond het heffen van de SFM-premie geregeld. Cao-partijen hebben nog geen akkoord over verlenging van deze cao.
Door de invoering van de Wet minimum uurloon (WMUL) en de verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 januari 2024 is de loontabel 2024 voor het niet rijdende personeel aangepast.
De cao SFM is per 15 november 2023 algemeen verbindend verklaard bij Ministerieel besluit. Hierdoor is de cao van kracht voor alle taxibedrijven met personeel in dienst.
Recentelijk is er een nieuwe cao OV afgesloten, waardoor ook het OV-uurloon en de OV-ORT wijzigt.
De nieuwe cao SFM geldt voor de periode van 1 juli tot en met 31 december 2023 en heeft consequenties voor de inning van de SFM-premie. Deze wordt verrekend met de opgave van de verzamelloonstaat.
De cao SFM loopt af per 1 juli 2023. In deze cao zijn de afspraken rond het heffen van de SFM-premie geregeld. Cao-partijen hebben nog geen akkoord over verlenging van deze cao.
De loondoorbetaling bij ziekte voor een AOW’er is verkort van 13 naar 6 weken per 1 juli 2023.
Het aantal medewerkers dat in loondienst is bij een taxibedrijf, is vorig jaar met ruim tweehonderd toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor: van 21.774 medewerkers in 2021 naar 22.009 medewerkers in 2022.
Wist u dat vanaf 21 maart 2023 de G2-systeemkaart niet meer werkt? Hierdoor werkt uw BCT ook niet meer. Dit kan consequenties hebben voor een cao onderzoek.
Op vrijdag 6 januari is de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi 2023 ondertekend door KNV en CNV Vakmensen.
In afwachting van het resultaat van de cao-onderhandelingen is besloten om morgen aan het einde van de dag de NEA-index te publiceren.
De huidige beheerders van het meldpunt, KNV en TX-Keur, hebben besloten het klachtenloket na twintig jaar te stoppen.
De definitieve publicatiedatum is op 28 november vastgesteld. De reden voor dit uitstel is dat de cao-onderhandelingen nog gaande zijn.
De NEA-index zal dit jaar niet in oktober, maar op 14 november worden gepubliceerd. De reden voor de vertraging zijn de cao-onderhandelingen. Op dit moment is er nog geen akkoord en is de loonsverhoging voor 2023 nog niet bekend.
Wist u dat vanaf 21 maart 2023 de G2-systeemkaart niet meer werkt? Hierdoor werkt uw BCT ook niet meer. Dit kan consequenties hebben voor een cao onderzoek.
De brandstofkosten voor dit jaar wijken enorm af van de voorspellingen in de NEA-index en zullen een onevenredig negatief effect hebben. Afwijkingen van de geraamde kosten worden niet met terugwerkende kracht in de kostenindex gecompenseerd zoals menigeen denkt.
Sociaal Fonds Mobiliteit start een online marketingcampagne met de leus ‘Sleur? Word chauffeur!’ om taxibedrijven te helpen bij hun zoektocht naar nieuw personeel.
Recent is er een nieuwe Cao OV afgesloten, waarbij het OV uurloon en het OVT ORT bedrag is aangepast.
Het besluit tot verlenging van de algemeen verbindend verklaring (avv) van de cao SFM is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant. De cao SFM is daarmee algemeen verbindend verklaard tot en met 30 juni 2023.
Per 1 juli 2022 gaan de bedragen van het minimumloon (WML: Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag) omhoog. Dit is verwerkt in de nieuwe loontabel.
Een voorstudie laat zien dat het SFM-portaal op zijn vroegst pas in het najaar gereed zal zijn of later. In dit online portaal zouden werkgevers volgens de huidige cao met ingang van 1 maart 2022 het type dienst en de diensttijden vooraf kenbaar moeten maken aan SFM.
Panteia heeft berekend wat de gevolgen zijn van de sterk stijgende brandstofprijzen voor de kostenontwikkelingen in het zorg- en taxivervoer. Op basis van de eerste berekeningen lijkt een hogere NEA-index onvermijdelijk als brandstofprijzen niet substantieel gaan dalen.
Er is een nieuwe cao voor de taxibranche gesloten met als looptijd 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022. De wijzigingen gaan in per 1 januari 2022, behalve de nieuwe bepalingen over verloonde tijd, deze gaan in per 1 maart aanstaande.
De cao SFM is tussentijds gewijzigd en per 1 januari 2022 ge-avvd. De belangrijkste wijziging is het nieuwe premiepercentage van 0,95%.
Na een overgangsperiode is duidelijk geworden dat het in de praktijk niet mogelijk is om te verlangen dat iedere passagier over een gecertificeerde rolstoel beschikt. De crashtest is daarmee als eis vervallen, maar wordt nog wel van harte aanbevolen.
Taxibedrijven in het zorgvervoer hebben moeite hebben om vacatures te vullen. Met de nieuwe vacaturewebsite hoopt de branche vraag en aanbod sneller bij elkaar te brengen.
Onder bepaalde voorwaarden kun je als werkgever in aanmerking komen voor een vergoeding van UWV voor het aanbrengen van arbeidsplaatsvoorzieningen voor mensen met een arbeidsbeperking.
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de werkgelegenheid als gevolg van corona met 12,0% is gedaald. Naar verwachting zijn er voor ongeveer 3,5 duizend werknemers in de zorgvervoer- en taxisector oplossingen nodig om ze voor de sector te behouden.
Naast inhoudelijke aanpassingen, waaronder COVID, is de RI&E ook iets beknopter en gebruiksvriendelijker gemaakt. Én de verplichte toetsing voor kleine bedrijven is vervallen!
Directeur Henk van Gelderen vertelt onder meer over de nieuwe cao, de huidige stand van zaken in de taxisector, het programma Sterk aan het stuur en meer.
Bij de NOW regelingen 2 en 3 is het van belang dat de werkgever aan kan tonen, dat medewerkers meerdere keren en met de nodige regelmaat zijn gewezen op het feit dat het verstandig is om een ontwikkeladvies aan te vragen, of deel te nemen aan scholing. Maak gebruik van onze tips!
Voor vervoer per taxi zouden rolstoelen vanaf 1 januari 2021 ISO gecertificeerd horen te zijn. Vanwege de coronacrisis is dit niet haalbaar, daarom is de overgangstermijn verlengd tot 31 december 2021.
De partijen FNV, CNV en KNV Zorgvervoer en taxi hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor het zorg- en taxivervoer. Naast de loonsverhoging van 1,5% is afgesproken dat de bepaling over loondoorbetaling bij ziekte wordt aangepast.
Bekijk de uitzending van TaxiPro TV met o.a. een interview met Henk van Gelderen (SFM) over cao-controles en duurzame inzetbaarheid van medewerkers in coronatijd.
Panteia heeft onderzocht wat de gevolgen zijn als het zorgvervoer niet of in onvoldoende mate wordt doorbetaald in termen van werkgelegenheid, discontinuïteit van vervoer voor kwetsbaren uit de samenleving en verlies van kwaliteit.
Sociale partners hebben aan Panteia gevraagd te onderzoeken wat de meerkosten zijn voor zorgvervoer gedurende de coronacrisis vanwege (1) solovervoer of beperkte combinatiemogelijkheden en (2) bescherming en schoonmaak.
Dat betekent dat de bedragen in de categorie 20 jaar voor de loontabel niet-rijdend aangepast moeten worden. De wijzigingen zijn ook al verwerkt in de looncalculator.
Het bestuur heeft besloten om vanwege de coronacrisis de SFM-premie ook over het derde kwartaal te laten vervallen. Het betreft de maanden juli, augustus en september.
De cao Taxivervoer schrijft voor dat de werknemer deze toeslag uiterlijk 31 mei uitbetaald krijgt.
Voor vervoer per taxi zouden rolstoelen vanaf 1 juli 2020 ISO gecertificeerd horen te zijn. Vanwege de coronacrisis is 1 juli 2020 niet haalbaar, daarom is de overgangstermijn verlengd tot 1 januari 2021.
Vanwege de coronacrisis heeft het bestuur van Sociaal Fonds Mobiliteit besloten dat de SFM-premie over het tweede kwartaal niet wordt geïnd. Het betreft de maanden april, mei en juni.
KNV, CNV en FNV roepen gemeenten, zorginstellingen en verzekeraars op: red het zorgvervoer en betaal niet-gereden zorgvervoerritten gewoon door. Het leed is op langere termijn anders niet te overzien.
Op 8 maart hebben wij nog plaats voor deelnemers aan deze gratis training voor leidinggevenden in de taxi- en touringcarbranche. De training vindt plaats in de regio Eindhoven/Zaltbommel.
Vanaf 1 januari 2020 treedt de WAB in werking en is de loontrede voor ‘20 jarigen niet-rijdend personeel’ aangepast.
Cao-partijen hebben twee nieuwe besluiten gepubliceerd over het artikel Loondoorbetaling bij ziekte (artikel 1.9).
Per 1 januari 2020 krijgt Sociaal Fonds Taxi (SFT) een andere naam. Het wordt dan Sociaal Fonds Mobiliteit.
Onze cao-controleurs en arbo-coach ontmoeten u graag op donderdag 10 oktober. En bezoekt u dan ook onze workshop ‘Goed op weg’? Inschrijven kan online.
Per 1 januari 2020 voegt Stichting TX-Keur het Klachtenmeldpunt toe aan haar dienstverlening. Hiermee hoopt Stichting TX-Keur de keurmerkhouders nog beter te kunnen helpen bij het verhogen van de kwaliteit in het zorg- en taxivervoer.
De nieuwe rekenmodule voor 2019-2020 is online beschikbaar.
De betaalbaarheid van het zorgvervoer is in het geding. Sociale partners in het zorgvervoer pleiten daarom voor uitstel tot het moment dat de beschikbaarheid van elektrische (rolstoel)bussen en de kosten op een aanvaardbaar niveau zijn.
Inmiddels is de cao OV tekst gereed, aangemeld bij SZW en ook op de site van SZW gepubliceerd. Bekijk de bedragen nu online.
Dat betekent dat de bedragen in de categorie 20 jaar voor de loontabel niet-rijdend aangepast moeten worden. De wijzigingen zijn ook al verwerkt in de looncalculator.
Dit diploma wordt jaarlijks verleend aan chauffeurs, die zich als taxichauffeur langdurig hebben onderscheiden door hun veilige rijden, trouwe dienst en goede gedrag.
Cao-partijen hebben 3 nieuwe besluiten gepubliceerd over sponsoring, standplaats en meeruren.
Sociaal Fonds Mobiliteit start na de zomer met een project om de vitaliteit en het werkvermogen van taxiwerknemers te stimuleren en ontvangt daarvoor financiële ondersteuning vanuit een Europees subsidie programma (ESF).
Het Platform Code VVR gaat de extra tijd gebruiken om onder meer met opdrachtgevers in gesprek te gaan over de noodzaak van veilig rolstoelvervoer.
Cao-partijen hebben 2 nieuwe besluiten gepubliceerd over het wijzigen van de 3e standplaats en het aanpassen van de OV uurlonen en de OV ORT bedragen.
Op 7 en 15 mei bezochten zo'n 100 taxileraren/opleiders de Taxilerarendag in Rosmalen en Lelystad. Een korte impressie van de dag.
Op 1 juli 2019 wordt de vernieuwde Code VVR van kracht. Alleen crash geteste rolstoelen mogen dan nog als zitplaats dienen. En er zijn richtlijnen voor aangepaste rolstoelen en scootmobielen opgesteld. Er is nu een lijst met veel gestelde vragen beschikbaar.
Bedrijven die niet beschikken over een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) en een bijbehorend plan van aanpak kunnen rekenen op forse boetes.
Het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit heeft de belangrijkste kerncijfers van de zorgvervoerbranche gepubliceerd. Lees meer over de omzet en geografische verdeling van de taxibedrijven, de gebruikte voertuigtypen en de doelgroep.
De belangrijkste wijzigingen hebben we voor u op een rij gezet. De nieuwe cao-teksten en loontabellen kunt u ook inzien.
KNV Taxi- en Zorgvervoer, FNV Taxi en CNV Vakmensen hebben besluiten genomen omtrent het loon bij zieke werknemers en de overstap naar sv-loon ten behoeve van de pensioenpremie.
Stichting Alzheimer Nederland heeft Munckhof gecertificeerd als dementievriendelijke organisatie. Munckhof biedt al enige tijd de training ‘Samen Dementievriendelijk’ aan aan haar chauffeurs.
Bereken nu de normtijden voor het schooljaar 2018-2019 met de nieuwe rekenmodule.
Vanaf 1 juli 2018 moeten werkgevers alles geregeld hebben in het kader van de nieuwe Arbowet.
Op 12 juni 2018 heeft Sociaal Fonds Mobiliteit opnieuw een overwinning behaald inzake bestuurdersaansprakelijkheid.
De looptijd van de nieuwe cao bedraagt twee jaar (van 1 januari 2019 tot 31 december 2020). In die periode krijgen werknemers er twee keer twee procent loon bij.